Γνωριμία με τη μουσικό και συγγραφέα, Αλεξία Βαρβέρη


Η Αλεξία Βαρβέρη ζει στη Γερμανία, συνθέτει μουσική για ντοκιμαντέρ και διδάσκει το σύστημα yamaha. Έχει σπουδάσει δύσκαλο αρμόνιο, κλασικό τραγούδι, πιάνο και θεωρητικά. Πρόσφατα εκδόθηκε το βιβλίο της "Η Κλασική Θεωρία της Ευρωπαϊκής Μουσικής" από τις Εκδόσεις Cambia, ένα βιβλίο θεωρίας της μουσικής για παιδιά 6-12 ετών με κατανοητή ορολογία και πλούσιο σε ασκήσεις και παιχνιδο-ασκήσεις για τους μικρούς μας φίλους.


Σε ποια ηλικία ξεκινήσατε τις σπουδές σας στη μουσική και τι ήταν αυτό που σας προσέλκυσε στο δύσκαλο αρμόνιο;


Άρχισα την ενασχόληση μου με τη μουσική από τα οκτώ μου χρόνια, όταν πήρα από το χέρι τον μπαμπά μου και τη μαμά μου και τους πήγα στο ωδείο, διότι τους παρακαλούσα από τα πέντε να πάω, αλλά δεν με εμπιστεύονταν ότι το εννοώ σοβαρά. Η ενασχόληση με το δύσκαλο αρμόνιο ήταν τυχαία, αρχικά ήθελα να μάθω τσέλο.


Έχετε κάνει έναν ευρύτερο κύκλο μουσικών σπουδών. Μπορείτε να μας πείτε δύο λόγια για αυτές τις σπουδές; Τι σας ώθησε να διερευνήσετε και άλλους τομείς;


Όταν τελείωσα την ενασχόληση μου με το αρμόνιο συνέχισα με το πιάνο. Παράλληλα σπούδαζα θεωρητικά. Επίσης μου άρεσε πολύ να τραγουδάω κι έτσι ξεκίνησα μαθήματα κλασικού τραγουδιού. Με τα σεμινάρια για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας ασχολήθηκα αργότερα, και το θεωρώ εξέλιξη της ιδιότητας μου σαν δασκάλα. Κάποτε είχα αρχίσει μαθήματα σαξοφώνου, και θα ήθελα να κάνω και πολλά ακόμα σε διάφορους τομείς που αφορούν τη μουσική. Η μουσική, ευτυχώς δεν τελειώνει ποτέ.



Έχετε λάβει μέρος σε πολυάριθμες συναυλίες ως χορωδός. Μπορείτε να μας πείτε δυο λόγια για την εμπειρία σας αυτή;


Ήμουνα χορωδός για 6 χρόνια. Ο χορωδός μαθαίνει πολύ σημαντικά πράγματα, όπως το να μπορεί να τραγουδήσει σταθερά τη μελωδική γραμμή της φωνής που ανήκει (Σοπράνο, Άλτο, Τενόρο ή Μπάσος) ενώ παράλληλα ακούει τις μελωδικές γραμμές και τα ηχοχρώματα των άλλων φωνών. Επίσης μπορεί να ασχοληθεί με πολλά είδη μουσικής. Όταν η χορωδία συνδυάζεται με ορχήστρα έχουν πολύ όμορφο αποτέλεσμα.


Έχετε εργαστεί ως μουσικός στη Θεσσαλονίκη ενώ τώρα εργάζεστε ως μουσικός στην Γερμανία. Ποιες είναι οι διαφορές στον τρόπο μουσικής εκπαίδευσης των παιδιών;


Θεωρώ ότι η μουσική εκπαίδευση στην Ελλάδα αν και χρειάζεται εκσυγχρονισμό, βρίσκεται σε πολύ υψηλότερο επίπεδο από αυτή της Ευρώπης. Στην Ελλάδα ένα παιδί δίνει εξετάσεις σε υποχρεωτική ύλη και ανεβαίνει επίπεδα ενώ τα μαθήματα θεωρίας είναι απαραίτητα. Στο εξωτερικό τα πράγματα είναι πιο ελαστικά όταν σπουδάζεις μουσική σαν χόμπι, ενώ πολλές φορές δεν υπάρχει κίνητρο (εξετάσεις ή συναυλίες) Οπωσδήποτε υπάρχουν δυνατότητες εξέλιξης περισσότερες από την Ελλάδα και περισσότερες ευκαιρίες εργασίας.


Γράφετε μουσική για ντοκιμαντέρ. Πώς προέκυψε η πρώτη σας συνεργασία και ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον;


Η σύνθεση μουσικής για ντοκιμαντέρ προέκυψε από μία συνεργασία με τον Δήμο Καβάλας όπου και κατάγομαι, για τα εγκαίνια ενός πολύ σημαντικού κτιρίου μετά την ανακαίνιση του. Παράλληλα με εκείνη τη συνεργασία προέκυψε και μία ακόμη με το τοπικό κανάλι ena channel και με την εκπομπή «Αστικό Τοπίο» του καναλιού της Βουλής. Ελπίζω να προκύψουν και περαιτέρω συνεργασίες. Θεωρώ το ταίριασμα εικόνας και ήχου μία τέχνη, η οποία μου προκαλεί ενθουσιασμό.




Ποιες είναι οι καλύτερες αναμνήσεις σας από συναυλίες και προσωπικές σας εργασίες στον καλλιτεχνικό χώρο;


Έχω τις καλύτερες αναμνήσεις από τις συναυλίες μου σαν παιδάκι, που θεωρούσα πολύ σημαντικό το να εκτεθώ σε κόσμο. Έχω παίξει σε συναυλία δικές μου παραλλαγές και διασκευές με μεγάλη επιτυχία που δεν θα ξεχάσω ποτέ. Έχω συνεργαστεί με τζαζ και ροκ ορχήστρες στα πλαίσια της ικανότητας μου να παίζω αρμόνιο. Έμαθα πολλά από αυτές τις συνεργασίες και με βοήθησαν στην περαιτέρω εξέλιξή μου.


Που εργάζεστε αυτή τη στιγμή;


Αυτή τη στιγμή εργάζομαι στο Yamaha Music School στη Στουτγκάρδη όπου παρακολουθώ ειδικά σεμινάρια στο σύστημα της yamaha. Η Yamaha έχει πολλά να προσφέρει στη μουσική εκπαίδευση και είμαι χαρούμενη που ασχολούμαι με αυτό το σύστημα.


Ξεκινήσαμε μια υπέροχη συνεργασία με την έκδοση του βιβλίου Θεωρίας «Η Κλασική Θεωρία της Ευρωπαϊκής Μουσικής». Είναι ένας ιδιαίτερος τίτλος για βιβλίο Θεωρίας και θα ήθελα να μου πείτε πως σκεφτήκατε τον τίτλο. Ποιος είναι ο στόχος της σειράς αυτών των βιβλίων Θεωρητικής κατάρτισης;


Ασχολούμενη με τη μουσική ανακάλυψα πως δεν υπάρχει παγκοσμίως μόνο η κλασική θεωρία όπως την διδασκόμαστε στην Ελλάδα. Η θεωρία της τζαζ έχει άλλη προσέγγιση ενώ υπάρχουν και άλλες προσεγγίσεις όπως η ινδουιστική θεωρία. Η κλασική θεωρία αφορά τη μουσική της Δύσης. Οπότε επέλεξα τον συγκεκριμένο τίτλο για να γίνει ο διαχωρισμός.

Για μένα ήταν πολύ σημαντικό να μπορώ να διδάξω τη θεωρία απλά και κατανοητά και να έχω πληθώρα ασκήσεων για εξάσκηση. Ασχολήθηκα προσωπικά με τη συγγραφή βιβλίων θεωρητικών για τους μαθητές μου προκειμένου να καλύψω κενά που έβρισκα σε άλλα βιβλία και να εμπλουτίσω το ασκησιολόγιο κάθε κεφαλαίου, όπως επίσης να "κατασκευάσω" παιχνιδο - ασκήσεις που να έλκουν το ενδιαφέρον των παιδιών. Εργάστηκα πάνω στη συγγραφή του βιβλίου για αρκετά χρόνια, ενώ δίδαξα πιλοτικά το βιβλίο αυτό σε αρκετά τμήματα θεωρητικών. Πιστεύω θα εξυπηρετήσει το σκοπό του και θα διευκολύνει μαθητές και δασκάλους.




Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον;


Στο μέλλον θα ήθελα να ασχοληθώ με τη σύνθεση μουσικής και τη συγγραφή βιβλίων. Θα ήθελα να λάβω μέρος σε πολλές ακόμα συναυλίες και να εξελιχθώ περαιτέρω στο σύστημα της yamaha.


47 views0 comments