Γνωριμία με τον κιθαριστή Βαγγέλη Γαγλία


O Βαγγέλης Γαγλίας είναι ένας πολυτάλαντος καλλιτέχνης, ενεργός μουσικός και δάσκαλος κιθάρας. Έχει παρακολουθήσει πλήθος σεμιναρίων κλασικής κιθάρας όσο και σεμινάρια παιδαγωγικού χαρακτήρα, ειδικής αγωγής, μουσικής ερμηνείας, σύνθεσης και μουσικής τεχνολογίας.


Η αγάπη του για την παραδοσιακή μουσική της Ισπανίας τον οδήγησε στην Ανδαλουσία όπου ταξιδεύοντας ανά τακτά χρονικά διαστήματα γνώρισε από κοντά την κουλτούρα και την τέχνη του Φλαμένκο, αναπτύσσοντας έτσι ένα προσωπικό ύφος ερμηνείας συνδυάζοντας τις διαφορετικές τεχνικές κλασικής και φλαμένκο κιθάρας.


Το βιβλίο του σε μορφή e-book με τίτλο "Διάσημες μελωδίες για 3 κιθάρες" κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις Εκδόσεις Cambia και διατίθεται Δωρεάν, με στόχο την παρότρυνση των σπουδαστών να παίξουν παρέα, τρεις κιθάρες, γνωστά τραγούδια και θέματα από αγαπημένα soundtracks (Bohemian Rhapsody, Smoke on the Water, Pink Panther κ.α.)

https://www.cambiabooks.gr/el/diasimes-melodies-gia-3-kithares-298.html


Τι ήταν αυτό που σε οδήγησε να ασχοληθείς επαγγελματικά με τη μουσική;

Αρχικά ο ήχος της κιθάρας ήταν αυτός που με γοήτευσε. Στην πορεία επέλεξα να γίνω μουσικός γιατί μου αρέσει η ελευθερία που σου δίνει η μουσική και γενικότερα η τέχνη. Tο να μπορείς να εκφράζεσαι και να δημιουργείς, να επικοινωνείς με τους ανθρώπους μέσω συναισθημάτων. Η αλήθεια είναι ότι δεν το βλέπω ακριβώς σαν επάγγελμα αλλά ναι, είναι κι επάγγελμα, ίσως λίγο διαφορετικό από αυτό που έχουν οι περισσότεροι στο μυαλό τους. Εκτός από τους βιοποριστικούς λόγους είναι ανάγκη και τρόπος να εκφράζεις το πως αντιλαμβάνεσαι όσα συμβαίνουν στην κοινωνία και κατ’ επέκταση στον εαυτό σου.


Πόσο εύκολο είναι σε μια μουσική σχολή να οργανώσει μουσικά σύνολα και πως ανταποκρίνονται οι σπουδαστές;


Η δημιουργία μουσικών συνόλων είναι κάτι που λείπει συχνά από τα ωδεία. Εκτός από το ατομικό μάθημα του οργάνου και των θεωρητικών, η συμμετοχή σε ένα μουσικό σύνολο είναι αυτή που θα κάνει πιο ουσιαστική την γνώση πάνω στη μουσική καθώς οι σπουδαστές μπορούν να εφαρμόσουν στην πράξη όλα όσα έχουν διδαχθεί.

Πιστεύω ότι η δημιουργία μουσικών συνόλων είναι εφικτή εφόσον υπάρχει καλή διάθεση και αγάπη γι' αυτό που κάνει κανείς. Έτσι μπορούν να ξεπεραστούν πρακτικά προβλήματα που ίσως προκύψουν κατά την υλοποίηση και τον προγραμματισμό της δουλειάς ενός μουσικού συνόλου.

Όσον αφορά στην ανταπόκριση των σπουδαστών,θα έλεγα, ότι είναι μεγάλη. Θεωρώ ότι είναι κάτι που τους ενδιαφέρει καθώς έτσι αλληλεπιδρούν και δημιουργούν δεσμούς μεταξύ τους. Και όλα αυτά μέσω της μουσικής!


Ποιες πιστεύεις είναι οι απαραίτητες σπουδές για ένα νέο μουσικό προκειμένου να ασχοληθεί επαγγελματικά με τη μουσική πέραν του να μάθει ένα μουσικό όργανο;


Οι επιλογές των μουσικών σπουδών που προσφέρονται σε ένα νέο μουσικό στη χώρα μας είναι τα ωδεία και τα πανεπιστημιακά ιδρύματα,υπάρχει βέβαια και η επιλογή σπουδών στο εξωτερικό.

Στις μέρες, και μιλάω πάντα για την Ελλάδα, δεν έχει ξεκαθαριστεί το ζήτημα σχετικά με τα πανεπιστήμια και τα ωδεία,αυτό είναι ένα μεγάλο θέμα που συζητείται χρόνια.

Σίγουρα έτσι όπως είναι αυτή τη στιγμή τα πράγματα για να μπορέσει κάποιος να έχει οικονομικές απολαβές από την μουσική και να μπορεί να ασχολείται αποκλειστικά με αυτήν θα πρέπει να τελειώσει και το πανεπιστήμιο και το ωδείο. Εύχομαι αυτό να αλλάξει σύντομα και να λειτουργήσει στη χώρα μας μία μουσική ακαδημία όπως συμβαίνει στα περισσότερα κράτη του κόσμου.


Έχεις λάβει μέρος σε ποικίλα μουσικά σχήματα και σε συναυλίες. Τι είναι αυτό που αποκομίζεις από κάθε συναυλία;


Κάθε συναυλία είναι μοναδική. Για μένα το πιο σημαντικό είναι αυτή η ιδιαίτερη σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ μουσικού και κοινού. Αυτό που προσπαθώ σε μια συναυλία είναι να επικοινωνήσω τα συναισθήματα και τον εσωτερικό μου κόσμο στο ακροατήριο. Αυτό συνήθως δεν είναι μονόπλευρο, καθώς έτσι ξεκινά μια συνομιλία με το κοινό, δημιουργώντας μια σύνδεση και μια σχέση μεταξύ μας. Αυτή η συνομιλία είναι ό,τι πιο ουσιαστικό μπορεί να συμβεί επί σκηνής και όταν επιτυγχάνεται νιώθω γεμάτος.




Πιστεύεις είναι ολοκληρωμένη η βιβλιογραφία στην Ελλάδα σε ότι αφορά την κιθάρα ως μουσικό όργανο ή υπάρχουν βιβλία και τρόποι παιξίματος που κάποιος θα έπρεπε να τα αναζητήσει στο εξωτερικό;


Στην Ελλάδα υπάρχει βιβλιογραφία με την οποία μπορεί να κινηθεί ένας δάσκαλος κιθάρας αρκετά αποτελεσματικά. Εκτός από μεθόδους που έχουν γράψει αξιόλογοι Έλληνες συνάδελφοι, καθώς και βιβλία ρεπερτορίου της κιθάρας υπάρχουν και οι «κλασικές» μέθοδοι ξένων κιθαριστών, με τις οποίες οι παλαιότερες γενιές πορεύτηκαν. Παρ’ όλα αυτά, πιστεύω ότι ο εμπλουτισμός της βιβλιογραφίας στην Ελλάδα είναι σημαντικός, καθώς οι καιροί αλλάζουν και χρειάζεται μια φρέσκια ματιά και μια ανανέωση του προσφερόμενου ρεπερτορίου.


Είσαι μέλος του συνδέσμου «Οι φίλοι του ελληνικού νησιού και της θάλασσας» και έχεις συμβάλει στη δημιουργία μουσικών εργαστηρίων σε απομακρυσμένα νησιά του Αιγαίου. Μπορείς να μου πεις δύο λόγια για αυτή σου την εμπειρία;


Το να προσφέρεις κάτι σε έναν τόπο που υπό άλλες συνθήκες δεν θα είχε τη δυνατότητα να το έχει είναι κάτι πολύ σημαντικό. Η ηθική ικανοποίηση είναι μεγαλύτερη από τις οποιεσδήποτε οικονομικές απολαβές. Δημιουργώντας ίσες ευκαιρίες για όλους είναι κάτι που σε κάνει να νιώθεις ότι προσφέρεις πραγματικά στο κοινωνικό σύνολο. Επί 15 χρόνια είχα αναλάβει το μουσικό εργαστήρι Ικαρίας διδάσκοντας κιθάρα. Κάποια παιδιά προχώρησαν στις μουσικές τους σπουδές και κάποια όχι. Σημασία έχει, όμως, η ίδια επαφή με τη μουσική, η οποία όπως και όλες οι τέχνες, ανοίγουν νέους ορίζοντες σε ένα νέο άνθρωπο και τον ευαισθητοποιούν γενικότερα.



Πρόσφατα εκδόθηκε το βιβλίο σου σε μορφή e-book “Διάσημες μελωδίες για 3 κιθάρες» από τις Εκδόσεις Cambia. Αυτό το βιβλίο καθώς περιέχει γνωστά τραγούδια και μουσικά θέματα, το διαθέτεις δωρεάν στο κοινό. Είναι δηλαδή στην ουσία ένα βιβλίο που παροτρύνει τους μουσικούς να παίξουν παρέα μουσική. Η απλοποιημένες μεταγραφές προσφέρουν τη δυνατότητα να δημιουργηθούν τρίο με κιθαριστές ανεξαρτήτου επιπέδου γνώσεων και αυτό έχει πολύ ενδιαφέρον. Τι μπορείς να μας πεις γενικότερα για τον εμπλουτισμό ρεπερτορίου των σπουδαστών με κομμάτια που δεν είναι υποχρεωτικά στις εξετάσεις των ωδείων, μουσικών σχολών κλπ;


Η βασική ύλη και το ρεπερτόριο της κλασικής κιθάρας είναι αυτά που θα μας δώσουν γερές βάσεις ώστε να εξελίξουμε περαιτέρω την τεχνική του οργάνου. Από κει και πέρα, πιστεύω, ότι οι σπουδαστές θα πρέπει να έρχονται σε επαφή και με άλλα είδη μουσικής. Αυτό άλλωστε είναι κάτι που συμβαίνει ήδη από τα πρώτα χρόνια των σπουδών, καθώς οι μαθητές έχουν λαχτάρα να παίξουν μια γνωστή μελωδία στην κιθάρα τους. Το σημαντικό, όμως είναι τα κομμάτια αυτά να παιχτούν με την τεχνική της κλασικής κιθάρας. Αυτός είναι και ο λόγος που προχώρησα στην έκδοση αυτού του βιβλίου. Για να μπορεί δηλαδή η Δημοφιλής μουσική να μπορεί να παιχτεί από αρχάριους μαθητές με την τεχνική της κλασικής κιθάρας, δίνοντάς τους κίνητρο να μελετήσουν. Βέβαια εδώ υπάρχει ένα σημαντικό θέμα με τα πνευματικά δικαιώματα μεταγραφών δημοφιλών κομματιών και για αυτόν τον λόγο το ρεπερτόριο αυτού του είδους είναι ελάχιστο.


Που εργάζεσαι αυτή τη στιγμή και ποια είναι τα σχέδιά σου για το 2022;


Εργάζομαι ως καθηγητής κιθάρας και διατηρώ σταθερές συνεργασίες εδώ και χρόνια με ωδεία και άλλους εκπαιδευτικούς χώρους. Εκτός από τη διδασκαλία με ενδιαφέρει και το καλλιτεχνικό κομμάτι της δουλειάς μου, στο οποίο προσπαθώ να παραμένω δημιουργικός συνδυάζοντας και ζωντανές εμφανίσεις. Αυτός είναι και ένας στόχος για τον επόμενο χρόνο. Στα σχέδιά μου, επίσης, είναι και η ηχογράφηση ενός προσωπικού cd που θα περιέχει, μεταξύ άλλων και δικές μου συνθέσεις, κυρίως κιθαριστικές. Η πρόσφατη έκδοση του βιβλίου μου έχει αρκετή ανταπόκριση μέχρι στιγμής, γεγονός που με παροτρύνει να δώσω μια συνέχεια σε αυτό που ξεκίνησα.






301 views0 comments